دوشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۴ - ۱۰:۵۶

«مهدی محمدنژادیان» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

در چرخه‌ای گرفتار شده‌ایم که در واقع همان «فیلمفارسی» با شوخی‌های مبتذل است/ «تهیه‌کنندگان» ما اجازه نمی‌دهند که در حوزه‌های جدید تجربه کنیم و دست «نویسنده» و «کارگردان» بسیار بسته است!

مهدی محمد نژادیان

سینماپرس: «مهدی محمدنژادیان» با اظهار تاسف از این موضوع که تهیه‌کنندگان ما اجازه نمی‌دهند که در حوزه‌های جدید تجربه کنیم و دست نویسنده و کارگردان بسیار بسته است و بیان این مطلب که تهیه‌کنندگان ترجیح می‌دهند روی فرمول‌های ثابت و جواب داده پیش بروند، گفت: به همین دلیل است که ما در چرخه‌ای گرفتار شده‌ایم که در واقع همان فیلمفارسی با شوخی‌های مبتذل است که در بسیاری از فیلم‌ها دیده می‌شود. اکثر نویسندگان کم و بیش این نوع فیلمنامه‌ها را نوشته‌اند، چون سیستم نظارتی اجازه نمی‌دهد که از این قالب خارج شوند و تهیه‌کنندگان هم همین را می‌خواهند.

«مهدی محمدنژادیان» فیلمنامه نویس سینما در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به دلیل افول مخاطب سینما طی سال های اخیر بویژه سال جاری، که حتی سینمای کمدی را تحت شعاع قرار داده است؛ بیان کرد: فکر می‌کنم این مسئله فقط محدود به ژانر کمدی نیست، بلکه در تمام ژانرها دیده می‌شود. سینما همواره باید جلوتر از جامعه حرکت کند تا بتواند چیزی برای ارائه به مردم داشته باشد. اگر سینما عقب‌تر از جامعه باشد، دیگر چیزی برای ارائه ندارد و به تبع آن کیفیت آثار و تعداد مخاطبان کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: اگر به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نگاه کنیم، می‌بینیم کلیپ‌های طنزی وجود دارد که بسیار به زندگی مردم نزدیک‌تر است و مردم با آن‌ها همزادپنداری می‌کنند. بنابراین فکر می‌کنم مردم آن سرگرمی و شادی مورد نیازشان را از این فضاها دریافت می‌کنند که واقعیت و زندگی‌شان را بهتر منعکس می‌کند، بدون سانسور و محدودیت. سینمای ما در این زمینه جا مانده است.

نویسنده فیلم های سینمایی «شهر هرت» و «گشت ارشاد» با بیان این مطلب که تعریف کمدی برای من این است که ما به ضعف‌ها و ناهنجاری‌های اخلاقی و شخصیتی خودمان و جامعه‌مان بخندیم؛ اظهار داشت: اگر دست‌مان باز باشد و بتوانیم خیلی چیزها را به نمایش بگذاریم، قطعاً امکان تولید کمدی خوب وجود دارد. اما متأسفانه تهیه‌کنندگان ما اجازه نمی‌دهند که در حوزه‌های جدید تجربه کنیم و دست نویسنده و کارگردان بسیار بسته است. آن‌ها ترجیح می‌دهند روی فرمول‌های ثابت و جواب داده پیش بروند.

او ادامه داد: به همین دلیل است که ما در چرخه‌ای گرفتار شده‌ایم که در واقع همان فیلمفارسی با شوخی‌های مبتذل است که در بسیاری از فیلم‌ها دیده می‌شود. اکثر نویسندگان کم و بیش این نوع فیلمنامه‌ها را نوشته‌اند، چون سیستم نظارتی اجازه نمی‌دهد که از این قالب خارج شوند و تهیه‌کنندگان هم همین را می‌خواهند.

نویسنده فیلم سینمایی «کلاشینکف» با انتقاد از سینمای کمدی تصریح نمود: کمدی سیاسی با پرداخت جدی به مسائل اجتماعی و سیاسی کاملاً متفاوت است. فیلم‌های کمدی ما هرگز مسائل اجتماعی را کالبدشکافی نمی‌کنند، چون اجازه ندارند فراتر از سطح باقی بمانند.

«مهدی محمدنژادیان» در پایان این گفت و گو با اشاره به جدید ترین اثری که در مقدمات ساختش قرار دارد؛ خاطرنشان کرد: من حدود پنج یا شش سال است که دیگر در حوزه کمدی فعالیت نکرده‌ام و تمایلی به آن ندارم. چند بار هم که پیشنهاد شده، رد کرده‌ام و دیگر سفارش کمدی قبول نمی‌کنم. در حال حاضر مشغول نگارش یک مینی‌سریال درباره زندگی جلال آل احمد هستم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.